Charakterystyka

We współczesnej szkole istnieje potrzeba wprowadzenia zmian, które pójdą w parze z potrzebami młodego pokolenia, rynku pracy, samorozwoju. Stąd też konieczność wprowadzenia na zajęciach edukacyjnych takich metod form pracy, które wyzwolą w uczniu i w nauczycielu motywację i pokłady kreatywnego podejścia do procesu dydaktycznego.

Myślografia to wizualizacja myśli, czyli sposób na tworzenie notatek z lekcji czy streszczeń z książek. To też sposób na opracowanie wiedzy przed egzaminami. Metoda ta ma dwie podstawowe zalety pobudza kreatywność i ułatwia zapamiętywanie. Wykorzystanie tej metody jest niezwykle trafne, gdyż mózg człowieka lepiej reaguje na obraz niż treść.

Nowatorskie spojrzenie na edukację to sposób uczenia się rozumiany jako działanie ucznia. Wprowadzenie podczas omawiana lektur graficznego sposobu zawartych w nich treści sprawi, że uczeń będzie chętnie uczestniczył w zajęciach i aktywnie brał w nich udział. Przyniesie to zmianę w sposobie postrzegania siebie jako ucznia, który z odtwórcy stanie się kreatywnym, samodzielnym i pełnym zapału twórcą swojego procesu kształcenia.

Innowacja “Myślograficzny lekturownik” jest moją odpowiedzią na coraz mniejsze zainteresowanie uczniów książką, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.

Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z wprowadzenia notatek w formie myślografii czyli wizualizacji myśli, co pozwoli uczniom zapamiętać więcej i szybciej.

Autorka i realizatorka innowacji: Anna Piecha

Cel główny

Środkiem do osiągnięcia założonych celów ma być „Myślograficzny lekturownik”, który stanie się swoistym podręcznikiem tworzonym przez ucznia. Najbardziej pożądanym formatem (ze względu na specyficzny rodzaj notatek) jest w tym przypadku A4. Zeszyt może być w linie lub w kratkę. Pożądane jest prowadzenie spisu treści lektur zawartych w podstawie programowej, oddzielanie kolejnych zagadnień zakładkami, numerowanie stron oraz zamieszczenie w jego tylnej części spisu najważniejszych zagadnień zawartych w podstawie programowej. Jego szata graficzna, różnorodność form zapisu i obudowa techniczna uczynią naukę łatwiejszą i przyjemniejszą.

Cele szczegółowe:

  • motywowanie do nauki,
  • nauczenie uczenia się,
  • wykształcenie w uczniu przekonania o celowości podejmowanych działań i celu, jakim jest nauka sama w sobie,
  • wprowadzenie poczucia odpowiedzialności za własne uczenie się,
  • rozwijanie kreatywności ucznia,
  • aktywizowanie uczniów do podejmowania samodzielnych decyzji oraz działań,
  • zdobycie umiejętności redagowania notatek,
  • dbanie o estetykę,
  • zainteresowanie uczniów przedmiotem.

W każdym „Myślograficznym lekturowniku” powinny znaleźć się stałe elementy, które udostępnia nauczyciel lub wykonane przez ucznia:

  • tytuł i autor lektury,
  • krótka notatka biograficzna autora, przedstawiona np. w formie osi czasu lub mapy myśli z wykorzystaniem zdjęć i rysunków,
  • rodzaj i gatunek literacki- może być przedstawiony za pomocą symboli,
  • elementy świata przedstawionego,
  • problematyka utworu,
  • refleksja dotycząca omawianego utworu,
  • ciekawe i znane cytaty,
  • ciekawostki np. kody QR do stron internetowych z treścią lektury, prezentacjami itp.